Svar: Dagsplan som retningslinie

1. marts 2010

Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære mor

En plan for dagen til et barn på 8-9 måneder vil normalt se således ud:

Tidlig morgen: evt. amning, men hvis denne påvirker indtaget af morgenmad, er det rigtig fint at springe den over og starte dagen med grød

Morgen 7.30: Havregrød, levet med mælk og sødmælk eller mme af kop.

Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost i stænger, frisk frugt i hånden og evt. lidt frugtmos (jerntilskud, hvis hun ikke får min 400ml mme dagligt), vand af kop.

Formiddagslur

Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg, suppleres med kogte pastaskruer, stykker af frikadelle, en kartoffelbåd eller lignende og suppleres derudover med grøntsagsmos med kød eller fisk. Det kan være rest fra aftensmaden eller mos fra glas. Vand af kop.

Evt. ammes eller flaske og puttes til middagslur, nægter hun at indtage mælk her er det naturligvis okay, så må hun undvære og bare puttes til lur uden

Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, en lille portion tykmælk med frugtmos, rugbrødsdrys eller lignende, vand af kop.

Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Der skal fortsat være mad i stykker ...

Annonce

... og også mos - kartofler kan moses med sovs og frikadellen give i stykker. Vand eller mælk (sødmælk eller mme) af kop.

Suppleres evt. med en godnatgrød lavet med mælk inden sengetid.

Flaske og puttes til natten 19.30-20

Sen aften: Ammes og sover uden mælk til næste morgen tidlig.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

De fleste børn vil i 8-9 måneders alderen kunne nøjes med 3 amninger dagligt. Disse vil enten ligge aften, sen aften og tidlig morgen eller aften, sen aften og inden middagslur. Hvis din datter afviser mælk og derfor kun får to gange dagligt, så må det være sådan. Så må du sikre hende ekstra mælk ved at bruge det i grød morgen og som godnatgrød og give hende mælk af kop. Hun skal dog også stadig have vand af kop og lære at drikke dette.

Jeg håber ovenstående giver lidt idéer med på vejen også forslag til mellemmåltider - netop lidt tykmælk er jo også en måde at sikre hende mælk på, det hele tæller med :)

Hjemmelavede boller som f.eks. havregrynsboller er rigtig gode til både børn og voksne. Du kan se i babykøkkenet her på siden, hvordan du bager dem :) Frugt er også altid godt som mellemmåltid, både frisk frugt og frugtmos eller f.eks. reven frugt på et surmælksprodukt.

Fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Gylp

Når barnet spiser, sluger det ofte lidt luft, eller kommer til at spise for meget eller for hurtigt. Det resulterer i, at barnet ofte gylper efter et måltid, og det er helt normalt. Ofte er det, når barnet bøvser, at der kommer lidt mælk med op.

Hvis dit barn får flaske, kan du forsøge med en anden type flaskesut. Hvis hullet er for stort, så løber mælken for hurtigt. Du kan også forsøge at ændre spisestillingen, så dit barn sidder mere lodret, når det får mad.

Læs mere i Babylex

Gravid vitaminer

Når du er gravid, er det ekstra vigtigt at spise sund og varieret - det, du spiser og drikker under graviditeten, har betydning for dit barns udvikling i livmoderen.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at gravide tager et tilskud af folsyre, D-vitamin og jern. Desuden anbefales gravide at få tilstrækkeligt med kalk, enten gennem kosten eller som tilskud.

Folsyre: 400 mikrogram folsyre daglig fra graviditeten planlægges til og med 3 måneder henne. Dette tages i form af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Jeg har nu i over 3 år været medlem af din hjemmeside og har ALTID påskønnet dine gode og fornuftige råd omkring mine to børn. Selvom du aldrig har mødt mine børn, har du altid rådgivet mig som om du hele tiden har været en del af deres liv......

Du er klart den bedste og ærligste sundhedsplejerske jeg nogenside har stiftet bekendtskab med, og jeg vil altid sætte pris på dine gode råd, som har gjort min hverdag bedre og mindre skræmmende.

Endnu engang tusind tak.